Criss Cross

Przy dwójce dzieci niestety czasu na rozłożenie jakiejś większej gry praktycznie nie ma. W poszukiwaniu czegoś mniejszego do rozegrania na szybko, trafiliśmy na Criss Cross od Egmont. Nie ma co ukrywać, imię autora umieszczone na froncie było głównym powodem wyboru tej gry spośród innych. Reiner Knizia, człowiek fabryka, produkujący jedną grę za drugą i jak dotąd nie zawiodła nas żadna. Czy Criss Cross utrzymał dobrą passę?

Black Red Teal

Pudełko uderza swoim minimalizmem, podobnym do tego z pudełek kartridży do Sega Master System – kratka, nazwa i proste grafiki, oparte o biały, czarny i morski. Mnie osobiście to urzekło uderzając w tą mało oczywista nutę nostalgii za 8-bitowcami. W środku znajdują się:

  • 2 kostki.
  • 2 bloczki plansz do gry.
  • 6 ołówków.
  • Instrukcja.

Pierwsze, co zaskoczyło nas pozytywnie, to liczba ołówków. Zazwyczaj w tego typu grach widuję 2 ołówki, których liczbę trzeba uzupełnić we własnym zakresie wizytą w IKEA lub dowolnym sklepie budowlanym. Reszta elementów już ujawnia o co może chodzić – kostki z piktogramami oraz kwadratowa plansza złożona z siatki 5×5 i dodatkowymi polami na zewnątrz, zapewne będzie coś z wpisywaniem symboli z kostek i liczenia punktów za odpowiednie kombinacje. Instrukcja jest bardzo czytelna i pełna przykładów, choć długością dorównuje typowej zupce chińskiej.

Alea iacta est

Celem gry jest stworzenie najlepiej punktujących układów na swojej planszy. Na start każdy dostaje po kartce z bloczka i ołówku i od razu uzupełnia pole zaznaczone grubą ramką dowolnym symbolem.

Gra toczy się przez 12 rund. Każda z rund skalda się z dwóch kroków:

  1. Dowolny gracz rzuca kostkami.
  2. Każdy z graczy musi umieścić wyrzucone symbole na swojej planszy. Oba symbole muszą być umieszczone obok siebie w pionie lub poziome w dowolnym miejscu planszy. W razie braku dwóch sąsiadujących pól, gracz musi spasować.

Po upływie 12 rund gracze podliczają punkty w kolumnach i wierszach według legendy na górze swoich plansz:

  • Brak poniższych zestawów w linii – 0 puntów (-5 w wariancie zaawansowanym).
  • Para symboli obok siebie – 2 punkty.
  • Trzy w rzędzie – 3 punty.
  • Cztery w rzędzie – 8 punktów.
  • Pięć w rzędzie – 10 punktów.

Dodatkowo, w wariancie zaawansowanym można liczyć punkty z wyszarzonej przekątnej i wynik wpisuje w oba wyszarzone pola do podliczania punktów. Wszystkie punkty sumuje się w kwadracie w dolnym prawym rogu. Wygrywa osoba, która uzyska najwięcej punktów. W razie remisu wygrywa ten, kto uzyskał najwyższą sumę punktów w pionie lub poziomie.

W razie rozgrywki solo, gracz gra przeciwko ustalonym progom punktowym.

Dookoła świata

Co można powiedzieć o Criss Cross? Jest to po prostu przemyślana rodzinna wykreślanka od uznanego autora. Ciężko się tu rozpływać czy pisać peany na jej temat. Gdybym miał określić swoje odczucia wobec niej, byłoby to coś w rodzaju rozwiązywania Sudoku – przyjemny zabijacz czasu, do którego można wrócić w każdym momencie. Miniaturowy rozmiar pudełka pozwala traktować grę jako podróżną. Można ją wrzucić do plecaka, kieszeni lub schowka i ruszyć w drogę. Zapewne tak będzie z naszym egzemplarzem, wyląduje w plecaku lub schowku samochodowym, by być wyciąganym od czasu do czasu na szybką rozgrywkę na wakacjach czy czekając w samochodzie.

Dodaj komentarz

Blog na WordPress.com.

Up ↑