Łowcy Kryształów

Bywa tak, że dostajemy tytuł do ogrania od znajomych, by potem wyłożyć im zasady. Ostatnio taką gra stali się Łowcy Kryształów wydawnictwa Fox Games. Okładka już mocno rzuca się w oczy, tematyką zaś kojarzy się z Wiertłami, Skałami, Minerałami. Co kryje się pod tą skorupą pudełka? Coś nowego w podobnej tematyce, czy może to samo pod innym szyldem?

Co w złożu leży

Pod pokrywką kryją się:

  • Talia 78 kart najemników.
  • 6 kart dowodzenia.
  • 6 totemów frakcji.
  • 12 kart artefaktów.
  • 60 kafli kryształów.
  • Plansza gry wraz ze znacznikiem zawalenia kopalni.
  • Instrukcja.

Karty są bardzo czytelne i trzymają klimat sci-fi wymieszany z górnictwem, wszystko ma industrialny wygląd blachy ryflowanej w kosmosie. Jedyny zgrzyt, ale bardzo nieznaczny, to niejednorodność pomiędzy artefaktami i pudełkiem dość realistycznymi niczym w Netrunner TCG, a kreskówkowymi najemnikami.

lowcyKrysztalow01.JPG

Elementy kartonowe są wykonane solidnie, nie widać żadnych rozjazdów pod sztancą. Bardo dobrym zabiegiem było zastąpienie kartonowego krzyżowania stojących elementów na rzecz plastikowych podstawek. Plansza do gry jest tu szczątkowa, ale bardzo pomocna w ustalaniu co gdzie ma leżeć.

lowcyKrysztalow02

Niestety bardzo niemiłym widokiem jest rynna 1/3, gdzie 2/3 przestrzeni to komory gazowe po bokach rynny. Co prawda nie jest to najbardziej napompowany tytuł jaki widzieliśmy, ale nadal zostaje wrażenie, że pudełko mogłoby być mniejsze.

lowcyKrysztalow03

Instrukcja jest napisana naprawdę porządnie. Każdej zasadzie towarzyszy przykład z rozgrywki, a na końcu jest nawet rozpisany przykładowy fragment rozgrywky krok po kroku. Takie coś powinno być w każdej instrukcji.

BHP szychty

Łowcy Kryształów to niestandardowy deckbuilder/set collector dla 2 do 4 osób.

Przygotowanie do gry przebiega w następujący sposób:

  1. Podziel kafle kryształów na stosy według wartości. Ułóż pierwsze kafle pod planszą na kształt piramidy (będą stanowiły kopalnię) w liczbie:
    • 4 o koszcie 1.
    • 3 o koszcie 3.
    • 2 o koszcie 6
    • 1 o koszcie 10.
  2. Wylosuj 4 z 6 kart dowodzenia. Usuń z talii najemników karty odpowiadające niewylosowanym kartom i odłóż je do pudełka. Otrzymaną w ten sposób talię należy podzielić poziomami na 4 stosy i rozłożyć analogicznie do kryształów po przeciwnej stronie planszy. Będzie to dok najemników.
  3. Każdy gracz pobiera ze stosów w dokach po dwie karty z poziomu 1 i po jednej z poziomu 2, tworząc rękę początkową. Dodatkowo każdy z graczy losuje po jednej karcie dowodzenia i pobiera totem do niej przypisany.
  4. Karty artefaktów podziel na 3 stosy i umieść na planszy. Połóż znacznik zawalenia kopali na polu 0.
  5. Pierwszym graczem jest ten, kto ostatni oglądał film ze Stevenem Seagalem (bądź osoba losowa).

lowcyKrysztalow04

Gracze rozgrywają swoje tury zgodnie z ruchem wskazówek zegara aż do zawalenia się kopalni. Tura składa się z następujących faz i akcji:

  1. Faza początkowa:
    1. Aktywacja artefaktów – gracz może aktywować zdolności dowolnych swoich artefaktów.
    2. Zdolność lidera – Wierzchnia karta na stosie bazy (kart zużytych gracza) jest liderem i jej zdolność wchodzi w życie.
  2. Faza akcji – gracz może wykonać 2 z 4 dostępnych akcji (lecz nie te same) lub przejąć bazę:
    1. Rekrutacja najemnika – weź jednego najemnika z doków opłacając jego koszt kartami z ręki. Suma poziomów zagranych kart musi wynieść przynajmniej poziom rekrutowanego-1.
    2. Fedrowanie – zagraj z ręki karty jednej frakcji, by zdobyć kryształ w tym kolorze. Suma poziomów zagranych kart musi być przynajmniej równa poziomowi kryształu. Dzikie kryształy (których frakcja nie bierze udziału w grze) mogą być pozyskane dowolną frakcją biorącą udział w grze. Kryształy mogą powodować przesuniecie znacznika zawalenia.
    3. Wykup artefaktu – zagraj z ręki dowolną kombinację kart o sumarycznym poziomie przynajmniej równym kosztowi artefaktu, by go wykupić. Następnie podłóż go po kartę frakcji tak, aby zasłonić lewą lub prawą stronę karty. Niezasłonięta część staje się posiadanym artefaktem. Wyczerpanie stosu artefaktów powoduje przesuniecie znacznika zawalenia o 1 pole.
    4. Użycie umiejętności najemnika – zagraj najemnika, by zastosować jego umiejętność.
    5. Przejęcie bazy – Akcja wykonywana za całą fazę. Przejmij totem frakcyjny gracza ( w tym siebie). Ten gracz zabiera swojego lidera na rękę, a następnie zabierasz z jego bazy na rękę tyle kwart z wierzchu, by posiadać ich 7.
  3. Faza czyszczenia:
    1. Przełóż zagrane karty na bazę – Należy zachować kolejność, w której karty zostały zagrane.
    2. Odrzuć nadmiarowe karty z bazy – jeśli w bazie znajduje się więcej niż 7 kart, odrzuć z gry tyle kart ze spodu stosu aż zostanie ich 7.
    3. Uzupełnij doki i kopalnię.

lowcyKrysztalow05

W każdym momencie gry można posiadać maksymalnie 7 kart na reku, z wyjątkiem pobrania lidera w wyniku przejęcia bazy.

Gra kończy się w turze, w której znacznik zawalenia kopalni dojdzie na koniec toru w zależności od liczby graczy. Tura rozgrywana jest do końca i podliczane punkty w następujący sposób:

  • Suma PZ ze dobytych kryształów.
  • PZ z niektórych artefaktów.
  • Liczba posiadanych totemów x3.
  • Zestawy symboli na żetonach kryształów(maksymalny set 6 symboli to 21 PZ).
  • Suma poziomów zniewolonych kart (zdolność specjalna jednej z frakcji, pozwala na odkładanie na osobny stos kart zniewolonych. Nie biorą one już udziału w grze).

Zwycięża ten, kto zdobył najwięcej punktów. W przypadku remisu zwycięstwo jest współdzielone.

Po szychcie

Co można powiedzieć o Łowcach Kryształów? Dla nas na pewno będzie to coś innego w kategorii deckbuilderów. W przeciwieństwie do takich gier jak Dominion czy Star Realms, tutaj nie można przyzwyczajać się do zebranych kart. W każdym momencie mogą nam zostać skradzione, lub my będziemy okradać innych wyrzucając z gry uzbierane karty. W dynamiczny sposób wymusza to ciągłe zmiany w strategii i szybkiego przeliczania nowych wariantów w zaistniałej sytuacji. Dodatkowo, co według nas jest bardzo dobre, nie pozwala jednej osobie zachomikować wszystkich dobrych kart ze względu na szczęście w uzupełnianiu doków.

Oprócz tego poprzez totemy zabezpieczono grę przez kopaniem leżącego. Dopóki gracz pozbawiony jest totemu, nie może zostać ograbiony ponownie, więc ma czas na odbudowę ręki i bazy.

lowcyKrysztalow06

Ciekawym aspektem jest także zmienny skład talii, podobny trochę do wspomnianego wcześniej Dominiona. Zwiększa to regrywalność w przemyślany sposób i zostawia pole na ewentualne dodatki. Każda frakcja jest zupełnie inna od reszty, jedne silne w wydobywaniu, inne w kupowaniu. Mnogość kombinacji prowadzących do zwycięstwa jest naprawdę ogromna.

Czy można się do czegoś przyczepić? Oprócz bardzo nieznacznej niejednorodności graficznej i pompowanego pudła, w zasadzie nie mamy zastrzeżeń.

Podsumowanie:

Nasza ocena w skali BGG: 9/10

Plusy:

  • Deckbuilder z rotacją kart.
  • Wyważone frakcje.
  • Regrywalna.
  • Blokada kopania leżącego.

Minusy:

  • Na upartego minimalne niejednorodność graficzna.
  • Pompowane pudełko.

Rzadko zdarza się, że nie umiemy wymyślić konkretnego zarzutu grze, a tak zdarzyło się tutaj. Mamy tu do czynienia z porządną robotą. Twórcy naprawdę odrobili lekcję ucząc się na cudzych błędach, by stworzyć naprawdę spójny tematycznie i klimatycznie tytuł. Żałuję, ze ogrywany egzemplarz jest pożyczony, bo widziałbym ten tytuł na naszym topowym regale.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: