Dark Tales

Jednym z kolejnych tytułów upolowanych na giełdzie jest nieduże pudełko w ciemnych tonacjach. Postać na froncie Zdaje się szydzić z trzymającego pudełko. Niemalże słychać jak kusi, by otworzyć pudełko i uwolnić mroczny świat tajemnych miejsc, złoczyńców, potworów i innych mieszkańców jego zakamarków. To Dark Tales wydawnictwa dv GIOCHI. Gra intrygująca zarówno mrocznymi grafikami, jak i formatem samych kart. Czy to tylko ozdobna fasada kryjąca brzydotę rozgrywki, czy może tylko wstęp do piękna ukrytego w głębi?

Za górami, za lasami…

W pudełku, rozmiaru pośredniego pomiędzy Honshu a Boss Monster, mieszczą się:

  • Talia 48 kart gry.
  • 6 kart zasad.
  • 20 żetonów przedmiotów – 8 monet i po 4 miecze, różdżki i zbroje.
  • 66 żetonów punktów zwycięstwa w nominałach 1, 3, 5, 10 i 20.
  • Instrukcja.

Tą grę kupują głównie oczy. Coś jest w jej grafikach, mrocznych, lekko gotyckich i momentami przerysowanych niczym z amerykańskich komiksów. Tworzą one ciekawy, lekko groteskowy klimat. Niestandardowe jest też, to, że karty są rozmiaru tarot, na który w Polsce zdecydował się chyba tylko Portal przy tytułach pod szyldem 2Pionków. Smaku dodaje to, że autorem grafik jest Dany Orizio, twórca wielu grafik do MtG czy Hearthstone.

darkTales01

Zasady danej rozgrywki wyznaczają karty zasad. Można je podzielić na dwie kategorie – karty zasad w trakcie gry (karty A) i karty zasad na koniec gry (karty B). Każdego typu w podstawowej wersji Dark Tales jest po 3.

darkTales02

Żetony są zrobione standardowo – gruba laminowana tektura wycięta  wielokąt foremny. Zgodnie z klimatem kart, punkty zwycięstwa to kryształy oplecione pnączem.

darkTales03

Smoczy skarb i żelazna armia

Przygotowując grę, należy najpierw wybrać po jednej karcie A i B, które tworzą tytuł rozgrywanej historii (fluff!) oraz określają zasady podczas gry i dodatkowe reguły punktacji na konic gry. Z talii należy wyciągnąć jedną kartę nocy i ułożyć na środku stołu, w strefie wspólnej. Resztę talii należy przetasować i rozdać każdemu z graczy po trzy karty. Właściciel gry określa kto rozpoczyna grę.

Tura gracza składa się z następujących kroków:

  1. Pociągnij kartę z talii na rękę (jeśli talia się skończy,pomiń krok).
  2. Zagraj jeden żeton przedmiotu (opcjonalne). Zasady korzystania z przedmiotów określa karta A.
  3. Zagraj jedną kartę. Każda zagrana karta daje określoną liczbę punktów zwycięstwa, wyzwala efekt i ląduje w jednym z trzech miejsc:
    • Stosie kart odrzuconych.
    • Strefie wspólnej (staje się kartą w grze bez właściciela).
    • Strefie prywatnej (staje się kartą w grze i ma właściciela).

darkTales04

Gra kończy się w momencie,gdy którykolwiek z graczy nie może zagrać w fazie 3 żadnej karty. Gracze sumują punkty zwycięstwa zdobyte podczas gry i doliczają ewentualne punkty dodatkowe za spełnienie warunków karty B. W razie remisu wygrywa ta osoba, która ma najwięcej przedmiotów i kart razem wziętych.

darkTales05

Lustereczko, powiedz przecie…

Dark Tales to gra, która z minimum zasad wyciska maksimum możliwości. Cztery karty na ręku (wliczając dociągnięta), wydaje się mało na początku. W trakcie rozgrywki jednak okazuje się, że to wystarczy. Bardzo rzadko zdarzy się sytuacja, ze żadna karta nie będzie pasować do aktualnej sytuacji i najczęściej będzie się brała ze złego przetasowania talii przed grą.

Bardzo pomocnym szczegółem jest oznaczenie w dolnym rogu karty, które oznacza liczbę kart w talii oraz rodzaj talii, z t której karta pochodzi (np B – Basic Set). Pozwala to na oszacowanie ile kart jeszcze z danego typu nie zostało zagranych i na co zwrócić uwagę.

Rozgrywka dobrze znosi każdą liczbę graczy, choć skupiają uwagę na innych elementach. Przy rozgrywce dwuosobowej duży nacisk jest naliczenie zagranych kart i przewidywanie co zostało w talii/na ręku przeciwnika. Przy większej liczbie zaczyna się bardziej zwracać uwagę na karty w grze i możliwości ich wykorzystania.

Każda karcianka ma ten element zależności od szczęścia w dociągu. Dark Tales jednak przez sporą gamę możliwych akcji i niski współczynnik liczby wystąpień jednej karty w stosunku do objętości talii element szczęścia został zredukowany do minimum.

Graficznie gra jest spójna i przyciąga wzrok, artysta naprawdę się postarał nad postaciami. Niestety, dobrany rozmiar kart i rozmieszczenie tekstu nie sprzyja trzymaniu większej liczby kart na ręku. Wychodzi tu duża wada rozmiarówki Tarot – jest dobra pod warunkiem, że informacja znajduje się tylko w rogu karty (jak w klasycznych kartach do gry). Zdarzyło mi się zebrać około 11 kart na ręku, kontrola nad ręką była prawie niemożliwa, wszystko nawzajem się zasłaniało.

darkTales06

Nie do końca też przemawia do nas oznaczenie 14+ z boku pudełka. Catan ma więcej zasad, a jest 10+. Jedyne wyjaśnienie tego, jakie znajdujemy, to szata graficzna, która według autorów może być nieodpowiednia dla młodszej części graczy.

Podsumowanie:

Nasza ocena w skali BGG: 6.9/10

Plusy:

  • Przyciągająca oko grafika.
  • Zmienne zasady między rozgrywkami.
  • Redukcja wpływu losowości poprzez rozmaitość kart.

Minusy:

  • Gotycko-komiksowy klimat nie dla wszystkich.
  • Nieporęczny format kart.

No cóż. Dark Tales wywołał kilka skrajnych uczuć. Z jednej strony jest to dopracowana graficznie gra, która wpada w oko, lecz nie wszystkim. Jak to karcianka, niby losowa, ale zbalansowana dużym wachlarzem różnych mocy kart. Zasady banalnie proste, lecz na pudełku +14. Ot, taka groteska w świecie gier papierowych. Wiemy, że w naszym towarzystwie się sprawdzi. Czy w innym? Na to już sami musicie sobie odpowiedzieć.

Jedna myśl na temat “Dark Tales

Dodaj własny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: